Allah'a şirk koşmayan fakat müslüman olmayan kişileri Allah affeder mi?
Selamun Aleykum Hocam sormak istediğim çok soru var ama en çok kafama takılan sorulardan biri şudur. Şimdi bu ayette; “Allah kendisine şirk koşulmasını asla bağışlamaz. Ondan başka günahları istediği kimse için bağışlar. Kim Allah’a ortak koşarsa büsbütün sapıtmıştır. ” (Nisa, 4/116) Allah şirk dışında bütün günahları affederim diyor. Onun dışında istediklerimi af ederim diyor. . Biraz araştırma yaptım bu ayetle ilgili Abdülaziz hoca şu yorumu yapmış: "Allah şirk dahil bütün günahları tevbe ile affedebilir. fakat tevbe edilmezse şirk dışındaki bütün günahları bağışlayabilir". Tamam Öyleyse ben bu ayetten ve bu yorumlardan şu sonucu çıkarabilir miyim?: Allah kendisine eş koşulmadığı sürece gayrı müslimler de dahil herkesi af edebilir. bunun içinde deistler, monoteistler Allah'a şirk koşmayan yahudi ve hristiyanlar ve daha bir çok farklı dinin mensubları da olabilir. Böyle diyebilir miyiz? Hocam. Yani kısacası tek bir Allah'a inanmış halde ölen bir insan için, şirke bulaşmamışsa, müslüman olmasa dahil Allah'ın kendisini affedebilme ihtimalinde söz edebilir miyiz? Çünkü Ayet açıkça Allah'a eş koşulmadığı sürece Allah dilediği herkesi affedebilir diyor. Hocam size sakıncası yoksa bir soru daha sormak istiyorum. Bir diğer sorumda şu olacak; Hocam ben bir güneydoğulu olarak doğuştan Şafii mezhebine bağlı büyüdüm bir çok şeyi delillerini bilmeden körü körüne uyguladım. Ve bana hep sadece bir mezhebe uymanın zorunluluğu(zaruri durumlar hariç) anlatıldı. . . Fakat sonradan bir şeyleri öğrendikçe ve kendi çapımda yaptığım araştırmalarda bana Hanefi mezhebinin yorumları daha mantıklı delillere daha uygun geldi. Tabi mezhebimi değiştirmem de bir sakınca yok fakat bazı konularda ise imam Şafii'nin görüşleri bana daha mantıklı geliyor. Benim asıl problemim ben imam Hanefi'nin mezhebine uymak istiyorum fakat bazı durumlarda belki doğru belki yanlış imam Şafii'nin görüşleri bana daha mantıklı geliyor ve ona uymak istiyorum. Acaba sadece bir imama uymak zorunluluğumuz var mıdır?. Sorduğum bir çok hoca evet vardır diyor. Hatta mezhepsizliğe dinsizliğe kadar götürenler bile çıkıyor. Fakat benim mantığım tek bir mezhebe uymayı bir türlü islama uygun görmüyor hocam. Bana yardım edin ne yapmalıyım. Kısacası hocam bana delilleri mantıklı geldiğinde bazı konularda imam Hanefi'ye bazı konularda imam Şafii'ye bazı konularda da diğer imamlara uymak yanlış mı olur?. Şunu da belirtmek gerekirse kendi yorumumu katmadan, mevcut yorumlar içinden birini delillerine göre seçerek(asla sadece kolay olanı seçme gayesi gütmeden ve bir konuda sadece bir imama uymak kaydıyla) ve farklı konularda farklı imamlara uymam da bir sakınca var mıdır? Bunu merak ediyorum. Sonuç olarak hepsinin yorumu Kuranın ve Sünnetin yorumu değil midir? Ben niye sadece birine uymak zorunda olayım ki. Belki bu imamlardan biri ilgili hadise ulaşamamıştır veya bir konuda yanlış yorumda bulunmuştur. Ben her konuda o imama uymaya niye zorunlu olayım ki. Bu bana mantıksız geliyor. Ayrıca bu şekilde Peygamberimizin(S. A. V) farklı sünnetlerini de dışlamış dolayısıyla kendimizde öldürmüş olmaz mıyız?. Bu konuda bana yardımcı olursanız çok sevinirim. Çünkü çok rahtsız oluyorum kendi durumumdan. hata bazı konularda da günümüz çağdaş din adamlarının yorumları daha mantıklı geliyor. Hatta şöyle bir sıkıntımda var bazen günümüz din adamlarının yorumları bana daha mantıklı geliyor o zaman tam çelişkide kalıyorum. Bir örnekle ifade etmem gerekirse; abdestin bozulması konusunda ben kan akmasının abdesti bozacağını düşünmüyorum. Çünkü peygamber Efendimizin(S. A. S) Bedir Savaşı esnasında namaz kıldırdığı rivayet ediliyor. Bu rivayet doğruysa eğer takdir edersiniz ki savaş esnasında abdest almak söz konusu değildir. Savaşta yaralanma olması ise kuvvetle muhtemeldir. Kan akması halinde abdest bozulsaydı en azından küçük bir sıyrık bile abdestin bozulmasına neden olacaktı. Kaldı ki bu rivayet doğru olmasa bile kan akmasının abdesti bozacağına dair delilerin zayıf olduğu belirtildiği gibi yaralı halde namaz kılan sahabiye dair rivayetlerde mevcuttur. imam Şafii'nin kadınlara teması abdesti bozar görüşü de bana mantıklı gelmiyor. Gerek eskiden gerekse günümüzde çoğu din adamı temastan(maide-6) kastın cıma olduğu konusunda görüş beyan etmişlerdir. Yani bakıyorum ne kan akmasının abdesti bozacağı nede kadınlara temas etmenin abdesti bozacağı bana delilleri ile mantıklı gelmiyor. Fakat böyle her ikisininde abdesti bozmadığı bir mezhep yok. tam çelişkide kalıyorum böyle durumlarda ne yapmalıyım illa bir mezhebe uymalı mıyım?. saygılar dilerim hocam. Sorum çok uzun oldu hakkınızı helal edin hocam. . şimdiden Allah razı olsun. . .
Aleyküm Selam... Kur’ân ve Sünnet bütünlüğünden hareketle bir mezhebe bağlılık zarureti olmadığını söyleyebiliriz. İlk sorunuzun cevabını şöylece verebilirim: İslâm Dininin Kur’ân ile sabit beş îman esasını kabul şartıyla Allah Şirk dışındaki bütün günahları da bağışlayabilir. Tövbe edilmesi halinde onu affedebilir.